Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

140 jaar ANWB

140 jaar geleden werd in juli 1883 op de Utrechtse Maliebaan de ‘Nederlandsche Vélocipèdebond’ opgericht, twee jaar later omgedoopt tot de Algemeene Nederlandsche Wielrijders-Bond. De kleine vereniging van plaatselijke fietsclubs groeide uit tot een toeristenbond met een enorm breed werkveld en miljoenen leden. Een open oog voor nieuwe initiatieven en mogelijkheden en een combinatie van vasthoudendheid en flexibiliteit stelden  de organisatie in staat  zich voortdurend te vernieuwen en verder te groeien. De volgende pagina’s bieden een blik op 140 jaar ANWB aan de hand van dertien scharnierpunten uit de geschiedenis. Dertien momenten die het verhaal vertellen van hoe de bond zich ontwikkelde en voortdurend de vinger aan de pols hield. 

Reis mee door de tijd met de ANWB

Groot-Brittannië als voorbeeld 
De aanleiding voor de oprichting van de ANWB was de ontmoeting van twee vélocipèdeclubs in de Bollenstreek in april 1883. Een saillant detail was dat de captains van beide clubs Britten waren.
Vélocipèdeverenigingen als basis 
introductie van de houten vélocipèdes van Frans model. De meeste verenigingen bestonden maar kort met de vélocipèdeclub Immer Weiter uit Deventer en de Leeuwarder Vélocipède Club als uitzonderingen.
De ANWB en het wielrennen: een kortstondige liefde 
De ANWB besteedde in de eerste jaren van haar bestaan veel aandacht aan de wielrennerij. Verenigingsblad De Kampioen publiceerde veel wedstrijdverslagen en individuele recordpogingen en de ANWB organiseerde zelf ook wedstrijden
De bondsfeesten 
introductie van de houten vélocipèdes van Frans model. De meeste verenigingen bestonden maar kort met de vélocipèdeclub Immer Weiter uit Deventer en de Leeuwarder Vélocipède Club als uitzonderingen.
De paden op, de lanen in (de ANWB en de strijd tegen het prikkeldraad) 
Het grootste deel van de bossen en landgoederen in Nederland was traditioneel in handen van particulieren. Het waren privéterreinen, waar je als fietser of wandelaar niet mocht komen.
Luchtvaarttoerisme: Ieder zijn eigen vliegtuig? 
In 1933 bestond de ANWB vijftig jaar. Het jubileum werd op 30 juni en 1 juli groots gevierd op Schiphol. De bond trok hierbij alle registers open.
De ANWB en de Nederlandse rijwielpadverenigingen 
De ANWB ging na desinteresse van plaatselijke bestuurders zelf fietspaden aanleggen. In 1907 schafte ze hiervoor zelfs een motorwals aan.
De kampkaart 
Eind jaren dertig zat het kamperen in Nederland wat in de verdomhoek. De ANWB probeerde het tij te keren.
De opbouw van de Wegenwacht 
In 1946 startte de Wegenwacht met een beperkt aantal trajecten in het westen van het land. Hier was het verkeer het drukst en zou de nieuwe dienst het meest lonen.
Reisadviezen en noodoproepen 
Al in 1885 publiceerde De Kampioen verhalen over fietsers die over de Alpen naar Italië reden. Hier bleef het niet bij.
Verkeersinformatie 
In de winter van 1963 ging Nederland gebukt onder maar liefst drie maanden sneeuw en ijs. Het inspireerde de ANWB tot een nieuwe service: het geven van verkeersinformatie.
Website ANWB City 
De ANWB was in 1996 een van de eerste organisaties in Nederland met een eigen website: ‘ANWB City’.
De ANWB en het elektrisch rijden 
De ANWB was één van de organisaties die in 2009 lid werd tot het Formule E-team en wilde consumenten voorlichten over de mogelijkheden.